reklama

Odložený štart

Keď v priebehu pár mesiacov dostali naše školy asi piatu ponuku sexuálnej výchovy, pričom jednu z ponúk sprevádzal ilustračný obrázok asi 15-ročnej dievčiny, ktorá v jednej ruke drží antikoncepčné tabletky a v druhej kondómy a tvári sa, že nevie, odkiaľ začať, pochopila som, že dievčina (dievčatá, chlapci? autori obrázka?) asi potrebuje/ú poradiť. Počula som i čítala také tvrdenia, že 80 – 90 % ľudí žije sexuálnym životom už pred svadbou a preto je nevyhnutné mladých ľudí informovať o spôsobe vyhnutiu sa predčasnému tehotenstvu. Keďže pre mňa a môjho manžela je normálne niečo iné, chcela som si túto „normu“ overiť. A tak som napísala mail mojim asi 50 priateľom s takouto osobnou otázkou:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (58)

Boli ste v deň svadby panna/panic?

Takmer VŠETCI moji priatelia odpovedali KLADNE.

Ak by som teda mohla urobiť štatistiku podľa mojich vedomostí, tak 90% mladých ľudí (mojich priateľov, vrátane mojich príbuzných) vstupujú do manželstva „čistí“. Tí moji respondenti sú ľudia vo veku 25 až 50 rokov – zdraví vzdelaní ľudia. Žiadni bigotní extrémisti. Poznám ich. Vyberám z ich niektorých odpovedí:

„Áno, boli sme obaja. Ja aj manželka.“

„Boli sme obidvaja :). A myslím, že o nič sme neprišli :).“

„Aj my sme boli o svadobnej noci ako vyorané myšky:))). A bolo to dobré...“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Áno, obaja. Ale ja to necítim ako nejakú "zásluhu", ale ako milosť.“

„Aj my sme vstúpili do manželstva "čistí ako ľalie".“

„Áno, obaja ....... a oplatilo sa to.“

„My dvaja s manželom sme vydržali v čistote až do dňa sviatostného manželstva. A sme šťastní, zdraví mladí ľudia. Radi o tom vydávame svedectvo a povzbudzujeme. Lebo čistota je hodná toho, aby sme o ňu bojovali a aby sme sa za ňu nehanbili... Pretože je predpokladom vernosti v manželstve..... a vôbec...“

„Áno, obaja sme boli. Mám pocit, že všetci „odchovanci“ Rudka Daňa (pozn. aut.: pán farár) to pokladali za samozrejmé.“

„Ja som nebola, môj manžel bol. V našej rodine sa to nenosilo. Ale môžem svedčiť, že od kedy som objavila čistou, objavila som radosť a sebaúctu. Keby mi v 15-tich mal kto povedať, že sú aj iné spôsoby prejavu lásky, primerané veku a vzťahu, a hlavne, že láska a city vôbec nie je to isté, možno by som ostala čistá do manželstva a nemusela by som prechádzať depkami a smútkom, výčitkami svedomia, sebaodmietaním... Čistota je jediný spôsob ako byť a ostať radostný!!“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toľko z e-mailových odpovedí. Nesúdim nikoho. Každý z nás má iné poznanie, resp. inak to vnímal pred 10 rokmi, inak dnes a možno inak zajtra.... A ak sme to nedokázali/nevedeli v mladosti, určite teraz túžime po vernom a trvalom vzťahu a po tom, aby naše dcéry boli čisté, aby mali verných manželov a naši synovia verné manželky... A teda aby si darovali ten najkrajší dar – čistotu a vernosť.

A čo na to hovoria zaoceánske výskumy?

Americkí vedci Dean M. Busby, Jason S. Carroll a Brian J. Willoughby z Brigham Young University urobili výskum na vzorke 2 035 manželských párov vo veku 19 – 71 rokov rôzneho vyznania, mnohí z respondentov boli ateisti. Výskumom chceli vedci o.i. zistiť súvislosť medzi sexuálnym spolužitím partnerov pred svadbou a stabilitou vzťahu v kategóriách: manželská komunikácia, kvalita sexuálneho života, spokojnosť so vzťahom a vnímanie stability vzťahu. To, že bola vnímaná stabilita vzťahu, manželská komunikácia a spokojnosť so vzťahom lepšie v tom prípade, keď obaja (alebo aspoň jeden z manželov) žili sexuálnym životom až po svadbe, to predpokladá asi každý. Ale úžasným prekvapením bolo to, že v prípade, že boli manželia pri vstupe do manželstva panna a/alebo panic, bola kvalita manželského sexuálneho života najvyššia. Teda nie u manželov, ktorí „si to pred svadbou vyskúšali“, ale u tých „s odloženým štartom“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A o tom by, podľa mňa, mala byť sexuálna výchova: nie o sexe a abortívnom vyhýbaní sa tehotenstvu (akoby to bol nežiaduci element), ale o výchove k vzťahom, o sebadisciplíne, o radosti z lásky i z plodnosti. A o tom odloženom štarte. Alebo ak chcete - o zdržanlivosti. Môžem dosvedčiť: ten odložený štart stojí to za to.

Renáta Ocilková

Renáta Ocilková

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mama, manželka, v minulosti komunálna poslankyňa a taktiež členka Výboru pre rodovú rovnosť pri Rade vlády SR pre ľudské práva, národnostné menšiny a rodovú rovnosť, kandidátka na poslankyňu NR SR za Kresťanskodemokratické hnutie. Pozná krehkosť hranice medzi životom a smrťou. Preto sa snaží život chrániť a žiť ho tak, aby ju tá "hranica" nenašla nepripravenú...Znovuzrodená. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu